Stockholms Isjaktklubb  113 år  (1901-2014)

Hem - Home

Väder och israpport

Handlare - Equipment

Kite Wing

Var seglar vi    Maps

Kappseglingslicens

Bli medlem - Membership

Klubbhuset - Clubhouse

Klubbens historia Clubhistory (English)

Bilder

Länkar

Klubbens isjakter

Säkerhet - Safety

De bästa videofilmerna

Donate

EM i XV-klassen 1998

av Ulf Torberger

St. Petersburg var målet för årets största isjakts-regatta. Inte störst i antalet jakter, men med dom största jakterna. I år var antalet jakter tre från Sverige med sex seglare, och det betyder två bilar och en släpvagn.

1,8 ton

XV-jakten väger utan besättning ca 230 kg, men alla jakter har 150-200 kg barlast för att kunna segla i hårdare vind. Alla jakter är utrustade med två eller tre uppsättningar medar. En uppsättning väger omkring 45 kg. Alla jakter har dessutom 2-3 segel och en hel del extrautrustning. Summa vikt för tre kompletta tävlingsjakter var ca. 1.8 ton inkl. alla extrautrustning. XV-jakten är lite överriggad, och det betyder att man seglar underbart i svag vind, men måste reva seglet eller barlasta när det brallar i lite. Kul om man gillar prylar. Det gör vi, så alla mådde bra vid avfärden från Värtahamnen i Stockholm. Fredagen den 13 mars styrdes kosan mot Helsingfors ombord på den osannolikt stora färjan Silja Serenad. Vi åt en härlig middag, tog någon öl och trivdes bra ombord på båten. Lördag morgon bilar vi iväg mot ryska gränsen. Vi hade telefonkontakt med de holländska seglarna som var något nervösa p.g.a. alla rykten dom hört om Ryssland. Vi stannande och åt lunch i Hamina och väntade in holländarna som kom med hela åtta XV-jakter på kraftiga släpvagnar i en lång karavan. Man hade tagit färjan från Kiel till Göteborg, sedan bilat till Stockholm och tog nästa färja till Åbo och sedan bilat vidare mot Ryska gränsen.

Effektivitet i 4 timmar – vadå?

Vid gränsen mot Ryssland var det kilometerlånga köer av lastbilar, men vi kunde efter ett tag ställa oss i rätt kö så att vi slapp köa med lastbilarna. Men även i personbils kön var det verkligen snigelfart som gällde, byråkratin firade enorma triumfer och effektiviteten lyste med sin frånvaro. Köer, köer, köer. I passkontrollen skall man fylla i en blankett som man får i en liten kur, men blanketterna tar ju slut ibland. Då måste en tjänsteman hämta fler på kontoret 50 meter bort. Efter 3-4 minuter kommer han tillbaka med 5-6 st blanketter, som räckte till lika många personer. Sedan upprepas proceduren igen och igen. Det var väl ett 100-tal personer i kö så det är klart att det tog tid. När alla svenska och holländska fordon väl var klarerade fortsatte vi mot St. Petersburg. Under hela vägen mellan Helsingfors och St. Petersburg fungerade mobiletelefonerna utmärkt, så det kändes tryggt att kunna kommunicera med omvärlden.

Lokal guide

Stockholms Isjaktklubb har haft turen att begåvas med en ung medlem som är uppväxt utanför St. Petersburg och han var beredd att lotsa oss genom staden. Han heter George Bolchakov och pluggar i Västerås sedan tre år tillbaka. Nu var han hemma hos pappa och mötte upp oss innan vi kom in i stan. Vi skulle guidas tvärs igenom hela stan för seglingarna skulle ske på södra sidan av Finska viken, vid Strelna. Vi kom fram kl. 23.30 och det var kallt ute, med massor av nysnö!! Vad hade vi råkat ut för ? 25 cm pudersnö i mitten av mars ? Det stod massor av översnöade jakter på isen. Under snön var det is av yppersta kvalitet, men vad hjälpte det. Jag räknar till 45 XV-jakter vilket är rekord. 

Nästa dag startade inte bilen, för det hade varit minus 22 på natten. Mitt på dagen när temperaturen stigit till 6 minusgrader så hölls öppningsceremonin. Bortåt 500 åskådare hade samlats tillsammans med press, radio, TV och alla seglarna. Mässingsorkestern spelade och alla trivdes. Senare på eftermiddagen fick vi åka runt i stan och kolla några sevärdheter. Ermitaget (vinterpalatset) imponerade mest, med sin vackra fasad och osannolika storlek. På kvällen badade vi lyxbastu och hade det skönt, men snön låg kvar. Alla insåg att man inte kunde segla överhuvudtaget, men arrangörerna som satsat väldigt mycket pengar och energi blev naturligvis besvikna, så man hävdade att vi bara väntade på vinden. Vi mätte upp 25 cm snö, väntade dom orkan eller storm med orkanbyar?

Måndag: EM seglingarna skulle starta

Mitt på dagen hölls krigsråd, styrelsemöte, lobbying mm. Vissa Ryssar hävdade att vi bara väntade på vind, Holländrana tvekade lite, Svenskar, Ester och en del Ryssar ville flytta till Estland. Väderrapporter samlades in från Europas alla hörn, bl.a. från Svenska flygvapnet och Internet. Tack Berra Palmblad för alla rapporter, annars skulle vi väntat på våren i flera veckor.. 

Två stormöten hölls med omröstning och till slut segrade förnuftet. Flyttning till Estland, där prognosen sade 25-30cm havsis i stort sett snöfri!!

Kl. 16.30 rullade så småningom hela långa karavanen iväg mot Estland, Holländarna var skraja för dom hade hört en massa rövarhistorier om rånare utmed vägen. Resan var lång, och alla föredrog att färdas i en lång karavan.

Tullen ut från Ryssland 3 timmar...

Vi kom fram till gränsstationen ca. kl. 20.00 och en bil kunde passera vaktburen 200 meter före tullen, sedan var det stopp. Orsaken var att man skulle byta vaktstyrka i tullen, det tog 1 timme!! Det var minus 11 grader ute, inget vidare skönt. Sedan fick vi rulla ner till nästa kö vid tullen där det gick långsamt som bara sjutton. Snigelfart skulle vara en överdrift, men efter två timmar hade vi fyllt i en blankett och fått oss granskade, registrerade och utsläppta. Tulltjänstemännen uppträdde korrekt, men det hela var långsamt.

Tullen in i Estland 3 minuter...

Nu åker man över en bro till Narva på Estniska sidan, där man skall tulla in. Vi svenskar behövde inget visum, så hela proceduren var över på några minuter, och tulltjänstemannen avslutade den korta konversationen med "Welcome to Estonia!!".

McDonalds

Alla var trötta, hungriga, frusna och törstiga så vi stannade vid första bästa McDonalds. Den hittade vi efter några kilometer in i Estland. Vid midnatt bar det av mot Tallinn, där vi stannade och tankade, köpte godis och glass. Jag ångrade glassen för det var minus 11 grader ute. Brrrrr.

Haapsalu is till horisonten….

Vi ankom kl. 05.30 till ett sanatorium där det var bokade rum för oss. Här har vi bott flera gånger tidigare, och alla somnade snabbt, men efter 2 timmar var det dags för frukost och bilfärd mot isen som väntade. Vi körde till exakt samma ställe som året innan. Här fanns det 25-30 cm is med obetydlig snömängd. Stort jubel och alla lastade av ivrigt och seglade ut. Tävla kunde vi inte göra för Ryssarna skulle komma dagen efter, pga visumproblem. Alla seglade hela eftermiddagen och trimmade, provade och justerade. Minus 3 grader, sol, blå himmel och 4-7 m/s. På kvällen åt vi middag i en liten lokal restaurant som lagade god mat med rejäla portioner och dessutom hade en servitris som talade svenska. Middag med 3 rätter och öl stannade på knappt 60 kronor. Sedan sov vi gott…….

EM onsdag 18 mars 1998

Kraftig vind, töväder och alla deppar. Kl. 12.00 tas beslut om att avbryta för dagen, vi svenskar och några ester stannar kvar för vi hade ändå inget annat att göra. Efter någon timme mojnar vinden och alla som var kvar i depån riggar på och seglar ut på en underbar eftermiddag med 4-8 m/s och många träningsvarv på banan.

Torsdag start kl. 11.00

Lasse och undertecknad drar startposition (nitlott) 19'e plats och i stort sett sist, ingen bra start på dagen. Frisk vind 8-10 m/s och vi får rejäl fart på jakten och vi tar in på dom andra och kommer 8'a i mål av 23 startande. I 2:a racet kommer vi i mål på 10'e plats och bäst bland svenskarna igen. Vinden fortsätter vara rätt kraftig, så vi ändrar inte på medar eller segel. Seglet var nytt i slutet av förra säsongen och relativt oprövat. Sytt i St.Petersburg. I 3'e racet kommer vi in som 5'a och alla svenskarna kommer in och dunkar oss i ryggen. Kul att äntligen få lite utdelning för allt arbete. På fjärde plats på startlinjen står Konovalov – segelmakaren som sytt vårt segel. Han blir jublande glad att se oss uppe i täten, och vi ger honom beröm för seglet. Mats och Peder kommer som bäst in som 12'a under dagen, medan Johan och TG hamnar som bäst på en 11'e plats. Flera gånger har vi några av topparna bakom oss (de som brukar komma in bland de tre-fyra bästa).

Fredag 20 mars

Vinden uteblir helt och EM stängs. Lasse och undertecknad kniper därmed 7'e platsen, vilket är den bästa svenska placering hittills på EM. Holländarna packar ihop och förbereder sig för avfärd på Lördagen.

Lördag European cup

Fyra race arrangeras i mycket växlande förhållanden, som inte passar oss alls, och vi gissar fel på vindändringarna. När vinden ökade hade vi just bytt till lättvindssegel och vice versa. Till råga på allt elände knäcker vi masten i sista seglingen. Då blåste det ordentligt, och vi hade en väldans fart redan innan rundningen, och precis när jakten accelererar med en enorm känsla fullkomligt exploderar masten av krafterna som den inte riktigt klarar. Flisor sprids ut över ett stort område och vi deppar. Vi får naturligtvis hjälp med att dra in jakten och efter en timme kommer vi utpumpade in till depån. Bara 30 meter innan vi stannar till inne vid bilen så ropar en av Esterna till oss: "I have one extra mast, please try it", då blir man glad och inom någon timme har vi en ny mast på jakten.

Söndag avresa

Vi vill alla segla och samtidigt inte missa färjan. Vi bestämmer att vi måste åka senast kl. 15.00 från isen. Tyvärr uteblev vinden till stor del, och några kappseglingar kunde inte genomföras. Men solen sken från en himmel blåare än någonsin, och 10 mm snö vitare än molnen, så alla njuter för fullt och glider omkring lite på måfå. Njuuuuutning.

Vid 13-tiden bryter vi och börjar lasta, medan vi lastar lägger vi bud på en av de Estniska XV-jakterna som blev till salu i och med att vi började fråga. Efter 30 minuter har vi en köpare i Leksand som tänker segla på Runn. Alla jakter lastas in, men det är trångt. Vi har 4 kroppar, 5 plankor 7 master, 7 meduppsättningar, minst 6 bommar och 9 segel. Dessutom bortåt 600 kg ballast. Exakt på sekunden kl. 15.00 avgår karavanen mot Tallinn.

Ulf Torberger

 
Last modified:  november 13, 2014

Copyright (c) Ulf Torberger 2007