Stockholms Isjaktklubb  113 år  (1901-2014)

Hem - Home

Väder och israpport

Handlare - Equipment

Kite Wing

Var seglar vi    Maps

Kappseglingslicens

Bli medlem - Membership

Klubbhuset - Clubhouse

Klubbens historia Clubhistory (English)

Bilder

Länkar

Klubbens isjakter

Säkerhet - Safety

De bästa videofilmerna

Donate

EM 1995 i XV-klassen

Riga var platsen för årets EM. Riga ligger ju vid östersjökusten och har mycket lång tradition med isjaktsegling. Några vecko innan tävlingarna, började vädret bli varmt. Letterna var runt i hela landet och letade is. Till slut hittades tjock is långt uppe i skogen.

Estonia

Avresa med Estline fredag 24 februari. Utsökt middag och god sömn. På Lördag morgon i Tallinn, mötte Tina oss som vanligt, och vi utbytte diverse papper. Först ut till KALEV jaktklubb för att hämta ett segel, och sedan snabbt iväg. Vi hade lång resa framför oss. 5 cm nysnö och slask på vägen gav oss funderingar. Vårt ekipage bestående av minibuss och trailer med två XV-jakter, var hela 14 meter långt och med en vikt av 4,5 ton. Vi bilade sedan SO genom hela Estland och passerade gränsen till Lettland sent på kvällen. Janne och jag har ju bilat genom de Ryska karelska skogarna några gånger förut, men denna gång var det ännu mera skogigt och öde.

Swish-Swish

Tullen hade vi inga problem med, och när tulltjänstemannen förstod att även vi hade blixtsnabba isjakter med oss visade hans glädje inga gränser. Han talade knackig engelska, men döpte snabbt våra isjakter till Swish-Swish. Vi fick även veta vilken väg som var bäst. Den kortaste vägen hade nog blivit katastrof p.g.a. Snöhinder. Aluksne ligger nära gränsen mellan Estland, Lettland och Ryssland. Långt uppe i de öde skogarna och bergen i Lettland. Väl framme i Aluksne lyckades vi hitta ett par poliser som fick eskortera oss till förläggningen i sportskolan. Snacka om primitv förläggning. Trotsar all beskrivning.

Very Good

Söndag 26/2 körde vi ut med jakterna och inspekterade sjön: 40 cm is, delvis bristande dubbelis med 5 cm snö på gjorde oss något tveksamma. Men alla andra lastade av och började trimma. Vi riggade på någon timme men kunde inte provsegla eftersom det var vindstilla. Invigningen skedde efter lunch. Vi fick några nya segel levererade av Anatoli Konovalov från St. Petersburg. Han är den bästa XV-segelmakaren idag. Seglar själv mycket bra. Esterna som såg att vi fick nya segel kom snabbt och granskade dessa mycket noga. Drog, töjde och hänge i bommen. Konstaterade sedan bara: "Very good".

Krock i starten

Måndag 27/2 -2o 3-6 m/s ojämn is med delvis bristande dubbelis. Maximalt svårt alltså. 17 deltagare och vi svenskar kommer in några gånger som 7’a och 8’a. Nu är vi i alla fall i första grupp och känner att vi har bra ordning på grejerna. Janne och Mats (XV S-16) blir påseglade i starten av en jakt från Estland, men ingen blev skadad, bara några skråmor på jakterna. Pinsamt tycker Esterna. Sjön är STOR, enormt stor, minst 20 gånger större än Värtan. Kappseglingsbanan ligger mitt ute och är helt fri från störande vindkast. Det tar 10-15 minuter att segla över sjön på tvären.

Århundradets slör

Tisdag 28/2. -3o 10-12 m/s. Nu blåser det våldsamt och alla kämpar hårt för att kunna segla. Ballast är ett absolut måste i XV-jakten vid vind över 6 m/s. Vi har med oss 83 kg som vi lastar i. Det var alldeles för lite, och vi har inte en chans mot Ryssarna som har 200 kg ballast i sina jakter. Vi får "snurr" några gånger och har svårt att hänga med i den kraftiga vinden. Ryssarna skenar iväg och sopar rent med Esterna som tidigare varit rätt överlägsna. Vid en av rundningarna får vi ett högt lyft, och släpper ner oss med skotet. Plankan fjädrar så bra att vi studsar upp igen och jag handlöst kastas ur jakten. Inte roligt, för det tar 6 månader innan jag slipper värken i axeln.

Allt är dock inte elände, för på sista seglingen, sista slören får vi en våldsam vindby efter rundningen som får XV-jakten att sätta en fart som vi inte trodde var möjlig. Lasse håller krampaktigt i ratten och farten ökar och det hela känns overkligt. Vi kan inte tro att det är sant, för det går så fort att känslan helt enkelt inte kan beskrivas. Efter slören är vi båda överens om att detta var det häftigaste vi någonsin upplevt. Det nya seglet visar sig från sin goda sida.

Onsdag 1/3. +3o 6-8 m/s och regn. Blött, snabbt och farligt. Efter en segling bryts seglingarna för dagen. Nu har man genomfört 6 seglingar och det är nog. Alla packar ihop och åker in till stan och äter middag. Det fanns faktiskt två bra restauranger där vi sitter hela kvällarna och umgås, för på skolan där vi sover var det inget fräscht. Tyskarna är 4 personer och har en XV-jakt med sig. Peter Shellhorn och Wilfred Leven seglar denna. Vi fick under flertalet kvällar förmånen att ha trevlig gemenskap med Peter Shellhorn och dom andra Tyskarna. Senare på våren omkommer Peter i en tragisk olycka i Danmark.

Torsdag 2/3. -2o 13-20 m/s. Snön nu helt borta, men ingen vågar segla för det dånar i trädtopparna av den kraftiga vinden. Vi inser att vi inte kan fullfölja European & Baltic Cup, för tiden är knapp. Vi packar ihop och reser hem dagen efter.

Fredag 3/3. Vi hinner med nöd och näppe ombord på Estonia, och till vår stora glädje får vi sällskap med den flerfaldige DN-mästaren Endel Voorema från Haapsalu. Han skall leverera segeljollar till Tyskland med egen trailer.

Ulf Torberger

Last modified:  november 13, 2014

Copyright (c) Ulf Torberger 2007